Friday, February 22, 2013

Mängud.

Päris kindlalt on teada , et maaharimise ja sõdimise kõrval armastasid muistsed inimesed ka erinevaid mänge mängida. Mängud olid rituaalsed või meelelahutuslikud. Kõige tuntum oma mängude poolest on ilmselt Vastlapäev kus tegeleti liulaskmise ,kadaajamise, sigade ajamisega ja muu taolisega.Samuti olid omad meelelahutuslikud mängud ka pidupäevadel nagu näiteks pulmad. Samuti on teada juba viikingiajast erinevad laua ja täringumängud. Mängulust pole inimestes siiani kadunud,muutunud on ainult mängud. Mängud võivad olla traditsioonilised ,kuid neid võib välja mõelda ka ise. Allpool on valik minu poolt kohandatud võistkondlikke mänge talvise ürituse tarbeks,millest osa on läbiproovitud osa mitte. Proovige järgi ja lusti jätkub kõgile.

TALIMÄNGUD (reeglid ja mängud)
Iga klubi paneb võimaluse korral välja vähemalt nelja (3M+1N) liikmelise võistkonna . Iga võistkonna kohta peab olema kaasas üks paar suuski, ,vibu,2 noolt iga võitskonna liikme kohta ja üks puuketas (siga) iga võistleja kohta.
Suusad ei tohi olla kaasaegsest(plastik) materjalist ja peavad olema
nahast-nöörist kinnitustega,kettad peavad olema u30cm läbimõõduga, 4 cm paksused ,keskelt
läbipuuritud 4cm läbimõõduga auk ja kirjatud klubisümboolikaga.Vibu ja nooled ei pea olema ajastukohased.

"JAHT"
Jaht on teatevõistlus ,mis koosneb suusatamisest ja vibulaskmisest. Iga võistleja läbib suuskadel 200-300m vahemaa , vahepunktist tuleb kaasa võtta puuketas(siga), mis toimetatakse võistkonna juurde, kus tuleb vibuga märki (hunti) tabada u 5 m kauguselt. Igal võistlejal on kaks noolt ,millest üks peab vähemalt tabama. Mittetabamise korral tuleb möödalaskjal siga hundile loovutada (trahvipunkt).

"SIGADE AJAMINE"
Sigade ajamine on meeskondlik teatevõistlus kus igal võistlejal tuleb puukettad (sead) võistkonna juurde veeretada. Võistlus käib aja peale.Parim aeg annab suurima arvu punkte.

"HUNDITAPP"
Hunditapp on odaviskevõistlus,kus igal võistlejal on neli viset. Punkte annavad tabamused

"AHJUALUNE"
Meelelahutuslik mäng. Valitakse vägev sõdalane, kelle silmad seotakse kinni ja kätte antakse väike ( 1kg) liivaga või saepuruga täidetud kotike ,mille taga on 1,5 m nöör. Igast võistkonnast valitakse üks ahjualune,kelle ülesanne on sõdalase jalgevahel maas olevat potti lusikaga "kõlksatada". Sõdalane peab ahjualuseid kotti keerutades tabama. Tabamuse saanud ahjualune langeb välja. Võidab see kes korjab kõige rohkem "kõlkse".

"KETTAHEIDE"
Kettaheide on võistlus ,kus tuleb heita puust ketast. Igal võistlejal on üks heide. Tulemuse annab meeskonna parim heide.

"TROIKA"
Troika on meeskondlik võistlusmäng kiiruse peale. Kolm meeskonna meesliiget moodustavad troika. Naisliige asub suuskadel ja hoiab kinni kahest aisast, mida troika tõmbab.Meeskonnad lastakse rajale üheaegselt. Võidab kiirem ja osavam .

" 7 TARKA"
Seitse tarka on klassikaline mälumäng . Mäng koosneb 7 küsimusest ,mis on muinasaja teemadel.


Talimängud võidab meeskond, kes kokkuvõttes kogub enim punkte.






foto. Elo Kuuste

No comments: